Közfoglalkoztatás: nem minden tanár kapott fizetést
Két hónapja folyik a közmunkások alapkompetencia-képzése. A „diákok” elégedettek, sok megyénkbeli tanár viszont még nem kapott bért.
A tavaly december 2-án indult téli közfoglalkoztatás keretében megyénkben is számos alapkompetencia-fejlesztő képzés indult. Az ebben részt vállaló, zömmel korábban munka nélkül maradt pedagógusok arra kaptak felkérést, hogy vállalják el a kínálkozó lehetőséget. Számukra nem is igen volt más választás, hiszen, ha nem vállalják, az a munkaügyi központtal való együttműködés megszegésének minősült volna.
Elmondásuk szerint az alapképzés kissé nyögvenyelősen indult, mivel az első napokban segédanyagot sem kaptak a munkájukhoz. Bonyolította a dolgot, hogy a képzésre berendelt közmunkások más-más végzettséggel rendelkeztek. Akadt, aki se írni, se olvasni nem tudott, de olyan embereket is padba ültettek, akik érettségi bizonyítvánnyal, szakmával rendelkeztek.
A kezdetekkor riportok sora jelent meg azokról az óvodás szintű feladatokról, amikkel szembesültek a képzésben résztvevők.
Sok szakértő szerint a tananyag nem alkalmas arra, hogy a felnőttképzésben tanulókat értelmes, a munkaerőpiacon használható képzésben részesítse, valódi tudáshoz juttassa.
A Meixner Alapítvány elhatárolódott és aggodalmát fejezte ki a közmunkásoknak szóló tananyag miatt. „A napocskát és felhőt rajzoltató, a közmunkásokat megalázó tananyag a 6-7 éves gyerekek olvasás-tanítására készült Meixner-módszertan szakszerűtlen, rossz kivonata, mely az alapítvány szerint nem alkalmas felnőttek tanítására.”
Ami biztos, hogy a kurzus kezdetén érettségizett, szakmával bíró embereket is teszteltek, tudnak-e egytől ötig számolni, olvasni, stb. A pedagógusok közül is sokukat kellemetlenül érintette, hogy ilyen megalázó kérdéseket kell(ett) feltenniük a közmunkásoknak.
Érdeklődésünkre név nélkül elmondták, sok, az alapképzésbe kényszerített felnőtt gyöngybetűkkel ír, könnyedén elvégzi a matematikai alapműveleteket, s kitűnően olvas. Tény, hogy néhány olyan személy is került a csoportba, akinek nehézséget okoz az írás-olvasás. A különböző életkorú és végzettségű embereknek ily módon nem lehet azonos szintű képzést nyújtani, ám a „koros” diákok ettől függetlenül mindannyian egyetértenek abban, hogy a tanulásért kapott 47 ezer forint mindenképpen több, mint a 22 ezer 800 forint segély. Ráadásul, ha sikeresen levizsgáznak, 75 ezer forintos sikerdíjra is számíthatnak. Ez a tavalyi Start-os alapképzésben résztvevőknek 100 ezer forintot jelentett.
Recsken az általános iskola melletti volt szolgálati lakást alakították át tanteremmé. Itt 27 felnőtt tanul. Mátraderecskéről és Mátraballáról is idejárnak órákra. Ottjártunkkor többen is kérték, ne írjuk le a nevüket és ne fotózzuk őket, mert nem büszkék arra, hogy itt kell tölteniük az idejüket. Szívesebben dolgoznának a tanult szakmájukban, ám a környéken a közmunkán kívül nem nagyon van más munkalehetőség.
Néhányan viszont válaszoltak a kérdéseinkre. A recski Radics Attila azt mondta, sok új dolgot ugyan nem tanul, de arra jó a tanfolyam, hogy a régi ismereteket felfrissítsék. Horváth József Mátraderecskén közmunkás és úgy érzi, évek óta végre először kaptak lehetőséget az értelmes, hasznos munkára, s tanulásra. Szerinte a képzés is hasznos, ő például bízik abban, hogy sikerül elvégezni a nyolc osztályt, akkor később talán szakmát is tanulhatna. Legalábbis erre kaptak ígéretet. A tanárok munkájával kivétel nélkül mindenki nagyon elégedett. Azt mondják, nagyon türelmesek és segítőkészek.
Recsken a pedagógusok kivétel nélkül megkapták a szerződés szerinti bérüket. Más településekről azonban kaptunk néhány telefont, hogy a december 2-től alkalmazott tanárok a mai napig nem kaptak fizetést. A késlekedés okairól a Türr István Képző és Kutató Intézet Miskolci Központjában érdeklődtünk, mivel az érintett tanárok velük kötöttek munkaszerződést. Ám ott egy hölgy ezt válaszolta kérdésünkre:
– Semmilyen, a képzéssel kapcsolatos újságírói kérdésre nem áll módunkban válaszolni. Ezt kizárólag az minisztérium sajtóosztálya teheti meg.
Elküldtük kérdéseinket az NGM sajtóosztályához, ahol visszajeleztek, hogy a levelünket megkapták, és szíves türelmünket kérték, amíg felelnek a megkeresésünkre. Választ még nem kaptunk, de türelemmel várunk...
December végétől újabb programok indultak
Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár tájékoztatása szerint 20 ezren államilag elismert, az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) szereplő képzésben vehetnek részt, míg 29 ezer embernek betanító jellegű oktatást szerveztek. További 48 ezer, legfeljebb nyolc általános iskolát végzett személy pedig úgynevezett alapkompetencia-fejlesztésnek lehet a részese. Ők azok, az elkövetkező hetekben azért ülnek iskolapadba, hogy az állami tulajdonú Türr István Képző és Kutató Intézet által kidolgozott modulokat elsajátítsák. A leghátrányosabb helyzetű álláskeresőknek december végétől további képzési programok indultak.
Napi hat óra tanulás az iskolapadban
A képzési időszakban a közfoglalkoztatottak számára különböző, az igényekhez kellően alkalmazkodó, felzárkóztató, szakmai felkészítő, betanító és szakmai végzettséget adó tanfolyamok elindítását tűzték ki célul az oktatás szervezői, lebonyolítói. Főleg annak érdekében, hogy a résztvevők elhelyezkedési esélyei a nyílt munkaerőpiacon a jövőben növekedhessenek. A közfoglalkoztatásban érintett emberek a képzések ideje alatt a jogszabályban meghatározott közfoglalkoztatási bért kapják, a foglalkoztatás és a képzés hétköznaponként, napi 6 órás időtartamban történik, lehetőség szerint a lakóhelyhez közeli, kijelölt intézményben.

