Közzététel:2014. február 14., péntek
Írta Hírmorzsák
Csalók és dilettánsok verik szét a magyar ralit

Nem tisztelik egymást a versenyzők, némelyek csalnak is, az ellenőrök pipogyák, a ralitúraszakág szó szerint légpuskával védekezik a fentről jövő ukázok ellen. Közben lemondott a szövetség elnöksége, benne olyan politikusokkal, mint Rogán Antal. Hogy került ekkora gödörbe a néhány éve még tündöklő magyar rali?
Már évek óta lehet tudni, hogy valami nincs rendben a magyar ralival: kevesebb a versenyző és a sztárpilóta, és így jóval kevesebb a néző is, mint korábban. Januárban lemondott a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) vezérkara, Gyulay Zsolt elnöktől kezdve az elnökségi tagokig szinte mindenki. Gyulay lényegében a tagság megosztottságával indokolta a döntést.
A problémákat jelezte a négyszeres magyar szuper-1600-as bajnok Bútor Róbert visszavonulása is. A 2002-ben az év autóversenyzőjének választott Bútor tavaly még elindult az országos bajnokságon, de az idén már nem vesz részt rajta. A 38 éves versenyző azért hagyja abba, mert szerinte teljesen megváltozott itthon a rali.
Csak a flegmaság van
"Megromlott a hangulat a versenyzők között. Annyira éles harc folyik, annyira nem tisztelik egymást, hogy én nem szeretnék többé ebben a közegben versenyezni" - nyilatkozta Bútor a napokban a Juventus Rádió Sportbánya című műsorában. Hozzátette, hogy semmilyen segítő szándék nincs már a pilótákban, nincsenek barátságok.

"Több mint 20 éve versenyzem, tudom, hogy milyen volt akkoriban a rali, hogy milyen barátságok szövődtek a versenyzők között, hogy mennyivel tisztább volt akkor a küzdelem. Ez teljesen megváltozott. Csak a flegmaság van, mindenki a saját érdekeit nézi."
A 2009-es abszolút bajnok, a tavaly a bajnokságban második helyen záró Herczig Norbert az Origónak azt mondta, van igazság Bútor szavaiban. "Valóban elmúltak azok a régi bandázások, amelyek ezt a sportot jellemezték, de meg kell védenem a mundér becsületét, nemcsak a rali változott meg, hanem az egész világ."
Herczig ezzel arra célzott, hogy a versenyeket ma már máshogyan bonyolítják le, nincs idő arra, hogy bratyizzanak a pilóták, rettentően szoros a program, és a költséghatékonyság miatt a csapatok igyekeznek minél kevesebb időt tölteni a versenyhelyszíneken.
Pávázni akarnak
"Vannak kisebb ellenségeskedések, de azt azért nem gondolom, hogy szándékosan keresztbe tennének egymásnak a versenyzők. Az indulatokat sokszor nem a pilóták, hanem a körülöttük lévő emberek gerjesztik azzal, hogy pletykákat találnak ki és terjesztenek.
Ők nem feltétlenül sportnak fogják fel a ralit, hanem – ahogy mi hívjuk – csak pávázni akarnak, felveszik a színes overallt, nyilatkozgatnak, és nem a versenyzés élteti őket" – mondta Herczig Norbert. Hozzátette, a Ranga László, Ferjáncz Attila, Ifj. Tóth János típusú, kivételes képességű versenyzőkarakterek nagyon hiányoznak ma. Bővebben >>>