A megvadított bolha – Speed-Polski-teszt
Eredetinek tűnik, de ötször erősebb a többi kis Fiatnál, brutálisan szól, és ha feltűnik a tükörben, 150 km/h-s sebességig kevesen tudják lerázni. Kipróbáltuk, mit tud egy 70 ezer forintért vásárolt Polski Fiat és egy törött sportmotor vadházasságának minden szempontból törvénytelen gyermeke.
![]() |
BMW E30 acélfelniken gördül a 137 lóerős Polski, amúgy megszólalásig hasonlít a gyári példányokhoz – de csakis addig.
Fotó: Mudra László - Origo
|
Csak nem a Polski bömböl így? Hiszen friss jogsisként ilyennel járt az asszony bevásárolni – summázza emlékeit az utca embere, aztán néhány jelből gyanút fog, hogy talán mégsem pont ugyanilyet ismert. Mintha nagyobbak lennének a felnik, éled a gyanú, és valóban, ez 14 colos, alumínium helyett diszkrét acélkerekeken terpeszt. Szokatlan a csepptükör is, amely egy távoli olasz rokonról, az Alfa Sprintről származik, míg a tetőantenna enyhe távirányítós autó beütést ad neki. De a lökhárító alól kikandikáló kályhacsöveket leszámítva szó sincs hadüzenetről, ez egy szerény kocsinak akar látszani.
![]() |
Tulajdonosa szerint bő nyolc másodperc alatt van 150-en. Ezt optimista becslésnek tartjuk, de kétségtelenül veszettül megy a parányi 126p
Fotó: Mudra László - Origo
|
József ördögi tervéhez egy kicsi, de erős blokkot keresett, hogy ne kelljen a kabin felé meghosszabbítani a motorteret, elvégre négy üléssel igazi a báránybőrbe bújt farkas hatás. Motorkerékpár-szívet keresett tehát, és hamarosan felbukkant egy eladó Suzuki TL 1000 R kompletten, alkatrésznek. Ez a japán sportmotor anno az olasz V2-esek ellen állt csatasorba, de milliónyi konstrukciós hiba sújtotta, leginkább a hátsó futóműve tudott kellemetlen meglepetéseket okozni. Azzal a géppel is hatalmasat estek, amit végül József megvásárolt, de a Polski szempontjából fontos elemek egytől egyik menthetőek voltak.
![]() |
Maradt ugyan a két henger, de V-alakban rendeződött el az érdekes formájú, kivehető bölcsőn. A vízhűtő nem előre, hanem álcázás miatt a motortérbe került
Fotó: Mudra László - Origo
|
Akad még pár érdekes darab a garázs mélyén
Most ott tart a projekt, hogy üzembiztos az autó, ha rajtoknál nincs kihasználva a motor teljes teljesítménye. Apa-fia páros azonban megnyugtat, továbbfejlesztik, hogy dragster módban se tépje szét magát, és ezernyi okom van rá, hogy higgyek nekik. Ott van például szép emlékű Wartburg V8-asuk, amelybe a kehes kétütemű helyett négyliteres BMW-motort és összkerékhajtást raktak. Brutálisan ment, akárcsak aktuális versenyautójuk, a turbósított BMW 325ix vagy a Zsuk-porlasztós Suzuki Swift. Mindegyik fifikás alkatrészlegó eredménye, és a hosszas kísérletek végére kiválóan működtek, nem véletlenül roskadoznak a műhely polcai az amatőr ralis serlegektől.
![]() |
Katona úr nemcsak az autószerelő mesterséget adta át a fiának, hanem amatőr ralis pályafutásában is segít. A megvadított Polski csak játék volt
Fotó: Mudra László - Origo
|
Ahogy beindítom a V2-es motort, és táncba lendül a 13 ezerig skálázott fordulatszámmérő mutatója, libabőrös lesz a hátam, Polski Fiatban szürreális ilyen dühöngő hangokat átélni. A bal szélső pedál az eredeti Suzuki-kuplunghoz kapcsolódik, egy Daewoo-főhengerrel okosítva, és jó magasan emel ki. Még furcsább az eredeti lengyel váltókar, amelynek rudazata szintén a motorkerékpárból származó, hatsebességes, szekvenciális váltóhoz kapcsolódik. Ez középen van üresben, az 1. fokozathoz előre, a többihez pedig mindig hátrafelé kell lökdösni a kart, vagyis a klasszikus H-kulissza megszűnt.
![]() |
Egyedi rudazatban ér el a Polski váltókar a Suzuki-váltóhoz. A hátramenetet ötletesen, ezzel a fogaskoszorúval és egy második önindítóval oldották meg
Fotó: Mudra László - Origo
|
Valós 150-nél kicsit már libikókázik az eleje – világít rá néhány további mellékhatásra József, majd beavat a további futómű-beállítások rejtélyeibe is. Hátul még keményíteni akarnak rajta, de ezt nem szabad túlzásba vinni, máskülönben a babakocsi-tengelytávú autó nem menni, hanem végigpattogni fog az úton. A következő update egy Lada-fékszervó beépítése lesz, hogy kisebb legyen a pedálerő, és finomabban lehessen lassítani. Szerencsére a legfontosabb, vagyis a fékhatás már most sem rossz, miután előre Suzuki Swift II.-tárcsafékek, hátra pedig Zsiguli-dobok kerültek.
![]() |
Nem is mutat rosszul a superbike műszeregység a Polski-panelben. Benzinszintmérő nincs, de zöld N-lámpa jelzi, ha üresben van a váltó
Fotó: Mudra László - Origo
|
Lassabb szakasz következik, a torkom helyett kezd ismét mellkastájékon dobogni a szívem, és ezzel párhuzamosan megint nő a bizalmam a mérges Kispók iránt. Eddig szándékosan kerültem az alázás szót, de máshogy sajnos nem lehet leírni a magyar nyelv kelléktárából azt, amit a Speed-Polskival művelni lehet. Mire a visszapillantójában elkerekedett szemmel bámuló sofőr felfogja, hogy hirtelen egy lengyel kisautó érte utol, már meg is előzte az üvöltő rém, de ha a másik vezető felvenné a kesztyűt, akkor sem lenne sok esélye: ez a bolha épp a 20–120 km/h-s sebességtartományban a legdurvább.
![]() |
Eleve dodzsemes a Polski, csak eddig az erő hiányzott belőle. József előre már feltette a BIS-kivitel lökhárítóját, de a hátsót még faragni kell a kipufogók miatt
Fotó: Mudra László - Origo
|
Magyarországon legalábbis mindenképpen, ahol a Nemzeti Közlekedési Hatóság még tervdokumentált átépítésre sem hajlandó áldását adni, nemhogy a spontán őrültségekre. De apa és fia teljesítménye mindenképpen elismerésre méltó: nem a Facebookon vagy a kocsmában hősködtek, hanem valóban meg is építették, amit a fejükbe vettek.