Közzététel:2014. február 15., szombat
Írta Hírmorzsák
A Jobbik megoldási javaslata a felsőoktatás problémáira
Balczó Zoltán, az Országgyűlés és a Jobbik alelnöke nyíregyházi sajtótájékoztatóján a felsőoktatást érintő problémákról és a Jobbik megoldási javaslatáról beszélt. Elmondta: az egymást követő kormányok programjaikban mindig megjelölték, hogy stratégiai ágazatnak tekintik a felsőoktatást, de mikor eljött az igazság pillanata, az éves költségvetés végrehajtása, kiderült, hogy nem az ígéretek szerinti cselekvés jellemezte a területet.
A Jobbik a témával kapcsolatos példának Finnországot, Szingapúrt tekinti, ott ugyanis beruházásnak értékelik a felsőoktatást, mivel a gazdasági fejlődés kulcsa. A Jobbik gazdasági programjában az eddigi kormányoktól eltérő forrásokat jelöl meg, amely nem a számokban kifejezhető GDP-növekedést állítja középpontba, hanem az oktatásra, egészségügyre, kultúrára kíván több forrást juttatni.
A nemzeti párt alelnöke a hallgatók helyzetével kapcsolatban hangsúlyozta: a kormány által visszaszorított államilag támogatott helyek számát növelni kellene, a költségtérítéseseket pedig csökkenteni a puszta létszámnövelési célkitűzések helyett. A diákhitel témáját illetően kifejtette: nem a hosszútávra eladósító hitelben látják a megoldást, helyette az államilag finanszírozott férőhelyek jelentős számú növelése az indokolt.
Az oktatókkal kapcsolatban kiemelte: elvárható anyagi szintű megbecsülésben lenne szükséges részesíteni őket, melyet törvényben kellene rögzíteni, mert a kellő megbecsülés hiánya miatt nincs kellő személyi utánpótlás, valamint elvándorlás van. További negatívum, hogy júniustól megszűnt a felsőoktatásban az a lehetőség, hogy nyugdíj mellett oktatói státuszban lehessen dolgozni. Elengedhetetlen emellett az oktatói életpályamodell bevezetése.
Az intézményrendszer kormány általi „racionalizálást”, összevonást ellenzi a Jobbik, 2000-ben még 55 állami felsőoktatási intézmény volt, a felsőoktatási integrációt követően pedig összesen 29 állami intézmény maradt. Ezek további csökkentése pedig teljesen indokolatlan. A Jobbik szükségesnek tartja továbbá a Bolognai-rendszer teljes felülvizsgálatát.
A Nyíregyházi Főiskola helyzetével kapcsolatosan részletes tájékozódást követően leszögezte: a képzés minősége igen jó színvonalú, ezért fontos, hogy az intézmény megőrizhesse önállóságát a térségben. Pozitívumként említette ugyanakkor a 4+1 éves osztatlan tanári képzés bevezetését.
A régióban a képzés megosztása úgy lenne a legcélszerűbb, ha az általános iskolai oktató képzés a Nyíregyházi Főiskolán történne, a Debreceni Egyetemen pedig az 5+1 éves középiskolai tanárképzés. Az összevonások helyett tehát a képzések racionális felosztásával lehetne kedvező változtatást véghezvinni – mondta Balczó Zoltán.
A régióban a képzés megosztása úgy lenne a legcélszerűbb, ha az általános iskolai oktató képzés a Nyíregyházi Főiskolán történne, a Debreceni Egyetemen pedig az 5+1 éves középiskolai tanárképzés. Az összevonások helyett tehát a képzések racionális felosztásával lehetne kedvező változtatást véghezvinni – mondta Balczó Zoltán.